Psychometric characteristics of the Eating Assessment Tool among Portuguese individuals with cerebral palsy

Tânia Oliveira, Rui Poínhos e Maria Antónia Campos

Acta Portuguesa de Nutrição , , Pág. 18-22

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Resumo

ABSTRACT

Introduction: Dysphagia is a very frequent feeding difficulty in cerebral palsy. Despite the relevance of its early detection, specific exams are rarely performed, and there is no validated and adapted tool to assess dysphagia in the Portuguese population with cerebral palsy.

Objectives: Our aim was to study the psychometric characteristics of the Eating Assessment Tool (EAT-10) in a sample of Portuguese individuals with cerebral palsy adapting it to be used in cerebral palsy patients.

Methodology: The scale was applied to a convenience sample of 75 participants (aged 11 to 61 years) with clinical diagnosis of cerebral palsy and to a control group with the same number of participants. The psychometric properties (internal consistency and factor analysis) of the scale were assessed in the group with cerebral palsy.

Results: Both the internal consistency and the factor analysis suggested the exclusion of one of the items. The final version of the scale (EAT-9) presented an adequate internal consistency (Cronbach's alpha = 0.749) and a unifactorial structure, with the latent factor explaining 37.2% of the total variance. Participants with cerebral palsy scored higher on the EAT-9 than the control group (p < 0.001), and 28.0% (n = 21) of the participants had a score on the EAT-9 indicative of anomaly in swallowing, while in the control group only one participant (1.3%) presented such a score.

Conclusions: The EAT-9 is an adequate tool for screening dysphagia among Portuguese individuals with cerebral palsy aged between 11 and 61 years.

KEYWORDS

Assessement, Cerebral palsy, Dysphagia, Eating Assessment Tool, Psychometric characteristics

 

ABSTRACT

Introdução: A disfagia é uma dificuldade alimentar muito frequente na paralisia cerebral. Apesar da relevância da sua deteção precoce, raramente são realizados exames específicos, e não existe uma ferramenta validada e adaptada para avaliar a disfagia na população portuguesa com paralisia cerebral.

Objetivos: O nosso objetivo foi estudar as características psicométricas da Eating Assessment Tool (EAT-10) numa amostra de indivíduos portugueses com paralisia cerebral e adaptá-la para uso em pessoas com paralisia cerebral.

Metodologia: A escala foi aplicada a uma amostra de conveniência de 75 participantes (idades entre 11 e 61 anos) com diagnóstico clínico de paralisia cerebral e a um grupo de controlo com igual número de participantes. As propriedades psicométricas (consistência interna e análise factorial) da escala foram avaliadas no grupo com paralisia cerebral.

Resultados: Tanto a consistência interna quanto a análise factorial sugeriram a exclusão de um dos itens. A versão final da escala (EAT-9) apresentou boa consistência interna (alfa de Cronbach = 0,749) e uma estrutura unifatorial, com o fator latente a explicar 37,2% da variância total. Os participantes com paralisia cerebral obtiveram pontuações mais elevadas na EAT-9 do que o grupo de controlo (p < 0,001), e 28,0% (n = 21) tinham uma pontuação indicadora de anomalias no processo de deglutição, enquanto apenas um dos controlos apresentava tal pontuação.

Conclusões: A EAT-9 é um instrumento adequado para o rastreio de disfagia em indivíduos portugueses com paralisia cerebral com idades entre os 11 e os 61 anos.

PALAVRAS-CHAVE

Avaliação, Paralisia cerebral, Disfagia, Eating Assessment Tool, Características psicométricas